Wat is mindfulness?

Wat is mindfulness?

Kabat-Zinn (1991) beschreef definieert mindfulness als het bewust aandacht geven aan het moment, zonder hierover te oordelen. Het is ook een actieve vorm van meditatie, waarin je je focust op het volledig aanwezig zijn in het ‘nu’. Mindfulness is afkomstig uit de oosterse wereld, maar heeft de westerse wereld ondertussen al veroverd.

Tijdens een mindfulness oefening wordt er vooral aandacht besteed aan de ademhaling en/of de lichamelijke sensaties. Mindfulness wordt gezien als een vaardigheid in aandacht en houding, die je kan leren door middel van dagelijkse oefeningen. Mensen maken steeds vaker gebruik van mindfulness om door hun stressvolle dagen heen te komen. Stel je voor, je zit in de auto naar school, je denkt aan de opdrachten die je deze middag allemaal nog moet afronden, je moet nog naar je oma toe en je hebt die middag ook een afspraak bij de tandarts staan. Je zal je dan niet eens bewust zijn van het feit dat je aan het autorijden bent, dit gaat dan volledig op de automatische piloot. Door je aandacht te gaan richten op het ‘nu’, kun je bewust gaan leven in het moment. Dit zorgt er voor dat je je hoofd helder kan houden en nuchter om kan gaan met onverwachte situaties. Hierdoor verminderen stressklachten (Garau, 2020)

Waarom mindfulness?

Maar waarom zou je nou kiezen voor mindfulness? Het is zo dat mindfulness helemaal niet zo gek veel tijd nodig heeft. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat studenten die dagelijks 5-12 minuten besteden aan mindfulness, minder stress en angstgevoelens ervaren (Burgstahler & Stenson, 2020). Uit onderzoek van Speckens (2019) blijkt dat mensen bewuster raken, meer positieve gevoelens krijgen, minder oordelend zijn en minder reactief zijn. Daarnaast blijkt uit onderzoek van Davidson (2019) dat prestaties van studenten op gebied van school verbeterd worden, mensen vaak opnieuw een doel in het leven krijgen en een betere concentratie en productiviteit krijgen.

Je zal misschien wel denken, “mindfulness is toch vreselijk zweverig?”, maar dat is het niet. Het is juist zo toegankelijk en praktisch mogelijk gemaakt voor westerse wereld. Om mindfulness te doen hoef je overigens nog niet eens stil te zitten, je kan dit bijvoorbeeld gewoon doen terwijl je je tanden aan het poetsen bent, terwijl je lopend naar je vriend(in) toe gaat of zelfs in de sportschool.

Interventie

Wil je nou direct aan de slag met een oefening om stress te verminderen? Bekijk dan hier wat oefeningen van de interventie (https://mindfulnessstudenten.nl/interventie/).

Meer informatie?

Mindfulness is dus een mooi begin om kennis te maken met meditatie, om als doel stress te verminderen. Meer informatie kun je lezen op de website van soChicken (https://sochicken.nl).

Referenties

Burgstahler & Stenson (2020) Effects of guided mindfulness meditation on anxiety and stress in a pre-healthcare college student population: a pilot study. Journal of American College Health 68(6), 666-672. doi: 10.1080/07448481.2019.1590371

Croonen, H. & Speckens, A. (2019, 23 mei). Waarom mindfulness goed voor je is. Geraadpleegd op 6 januari 2021, van  https://www.plusonline.nl/yoga-en-mindfulness/waarom-mindfulness-goed-voor-je-is

Davidson, R. (Hoogleraar psychologie & psychiatrie). (2019, 12 december). How mindfulness changes the emotional life of our brains [Videobestand]. Geraadpleegd op 6 januari 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=7CBfCW67xT8

Garau, M. (2020). Stress voorkomen? Deze mindfulness oefening werkt altijd! Geraadpleegd op 6 januari 2021, van https://growingmindfulness.nl/stress-voorkomen-deze-oefening-werkt-altijd/

Hermus, J. (z.d) Wat is mindfulness? – voordelen + mindfulness oefening. Geraadpleegd op 6 januari 2021, van https://sochicken.nl/wat-is-mindfulness

Kabat-Zinn, J. (1991). Full catastrophe living. New York: Dell Publishing.  

Mindfulness Nieuws (z.d.) Stop stress in drie minuten: Praktische oefening. Geraadpleegd op 6 januari 2021, van https://mindfulness-nieuws.eu/stop-stress-in-drie-minuten-een-praktische-oefening/