Interventie

Interventie 1

Waarom moet je de interventie doen?

Elke student heeft het wel eens meegemaakt dat ze erg veel opdrachten voor school moesten inleveren, een boel toetsen hadden en misschien ook wel een vervelende financiƫle druk ervaarden. Met andere woorden: je hoofd zit propvol, wat resulteert in stress. Met de volgende oefening kan je er voor zorgen dat er weer opnieuw ruimte in je hoofd ontstaat. Het is inmiddels aangetoond dat door middel van mindfulness oefeningen te doen, de negatieve effecten op stress enorm kunnen verzachten (Mindfulness Nieuws, z.d.). Door regelmatig mindfulness te doen, kan je stress de baas blijven. De interventie duurt overigens slechts drie minuten!

Stop

Stop met waar je op dit moment mee bezig was en denk hier niet meer over na. Verlaat het liefst nog de ruimte waar je was en zoek een rustige, stille ruimte waar je niet snel gestoord of afgeleid wordt. Word stil en sluit je ogen.

Adem

Neem een aantal keer achter elkaar diep adem. Focus je op je adem. Neem een zo natuurlijk mogelijke manier aan, zodat je je adem niet forceert of benadrukt. Voel hoe je adem een weg in je lichaam aflegt. Het is niet erg als je gedachten afdwalen. Merk ze op, erken ze en breng rustig je concentratie terug naar het in- en uitademen.

Aandacht

Verruim je waarnemingen naar de contouren van je lichaam en het gevoel van je lichaam als geheel. Let op je ervaring zoals deze op dit moment is, inclusief gedachten, gevoelens en emoties. Merk de aanwezige emoties op, geef ze een naam en ervaar hoe deze slechts een waarneming wordt in je lichaam.

Vergeet ook niet aandacht te geven aan het fysieke gedeelte. Hoe zit je er bij? Of sta je misschien zelfs? Wat is je houding? Wat voel je aan je lichaam op dit moment? Ervaar je pijn of sensatie en welke is dat?

Verplaats je aandacht naar je gezicht. Aan deze oefening kan je een mooi en krachtig einde brengen door een innerlijke glimlach op je gezicht te brengen.

Start

Blijf net zo bewust van je ademhaling als je je ogen opnieuw opent. Herstart de activiteit waar je mee gestopt was of ga een compleet andere activiteit doen, zoals een kopje koffie drinken of een wandeling op het strand.

Meer informatie (over de interventie)?

Wil je nou informatie over wat mindfulness precies is? Bezoek dan de mindfulness pagina!

Wil jij nou nog meer kennis opdoen over stress en waarom stress noodzakelijk is? Dan kun je alle informatie vinden op de website van Mindfulness Nieuws (https://mindfulness-nieuws.eu/stop-stress-in-drie-minuten-een-praktische-oefening/). Vond je de interventie nou prettig? Dan kan je ook nog extra oefeningen vinden op de website van Mindfulness Nieuws!

Referenties

Mindfulness Nieuws (z.d.) Stop stress in drie minuten: Praktische oefening. Geraadpleegd op 6 januari 2021, van https://mindfulness-nieuws.eu/stop-stress-in-drie-minuten-een-praktische-oefening/