7 manieren om meer mindful te leven

Het is niet moeilijk om mindful te leven

Ja, het is écht niet moeilijk. In het begin vergt het nog wel wat oefening, maar op den duur zal je het zelf niet eens meer door hebben. Het prettige is… mindfulness hoeft helemaal niet perfect gedaan te worden! Hieronder staan 7 manieren om met mindfulness aan de slag te gaan in je dagelijkse leven.

7 manieren om mindful te leven

1. Voel je dankbaar voor iemand in het leven.

Dit kan iedereen zijn, bijvoorbeeld je moeder, je partner of misschien wel je huisdier. Probeer deze persoon te observeren en voel de dankbaarheid en liefde die je voor de persoon hebt.

2. Neem door de dag heen een paar momenten om in het moment te leven.

Probeer de focus op je ademhaling te leggen en voel hoe deze een weg aflegt in je lichaam, neem een slok water en doe hetzelfde of luister gericht naar je omgevingsgeluiden. Het is dus écht de bedoeling om in het moment te leven.

3. Wees tevreden.

Probeer je te richten op de positieve dingen van de situatie waar je je nu in bevindt in plaats van constant bedenken hoe je de situatie mogelijk zou kunnen verbeteren.

4. Mindful wachten.

Wanneer je moet wachten, probeer dan niet in de verleiding te komen om je mobieltje er bij te pakken. Besef je dat het niet erg is om je te vervelen tijdens het wachten. Observeer de mensen die je ziet, luister naar de auto’s die langsrijden, focus je op je ademhaling en neem het moment in je op. Geef dus al je aandacht aan wat je ziet en op dat moment voelt.

5. Mindful eten.

Ga in een stille ruimte zitten. Laat je mobiel of iPad in een andere kamer liggen. Zet de televisie uit als die in deze ruimte is. Bekijk je eten en ruik aan je eten. Neem een hap, proef de smaak en voel de structuur van het eten. Slik je hap door, wacht tot het in je maag terecht gekomen is en neem de volgende hap.

6. Douche mindful.

Stap onder de douche en voel hoe je voeten de koude grond aanraken. Zet de kraan aan, en voel hoe het warme water over je rug loopt. Probeer je gedachten niet af te laten dwalen en focus je op je ademhaling. Dus, let vooral op de prikkels en je ademhaling.

7. Besef dat je meeste zorgen nu niet relevant zijn.

Regelmatig maken we ons zorgen over dingen die wellicht in de toekomst gaan gebeuren. Hierdoor ontstaat stress. Besef je dat deze dingen niet nu gebeuren. Dus, probeer in het moment te leven en deze gedachte los te laten, omdat dit dus helemaal niet relevant is.

Meer informatie kunt u lezen op de website van soChicken (https://sochicken.nl/mindful-leven). Hier kun je alle informatie vinden. Ook is het mogelijk om hier nog meer verschillende oefeningen te bekijken.

Wil je graag mindfulness doen door middel van een app? Lees dan nu de blog over mindfulness apps (https://mindfulnessstudenten.nl/2020/10/22/welke-mindfulness-app-kan-je-het-beste-gebruiken/).

Referenties

Hermus, J. (z.d.) 47 manieren om meer mindful te leven. Geraadpleegd van https://sochicken.nl/mindful-leven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *